Monday, 1 July 2013

on the link of memorising and ...photosynthesis...η παπαγαλία και η χλωροφύλλη...



 studying Chemistry in UoA lasts 4 years (8 semesters), at the 6th semester, I teach "Food Chemistry", one of the exam questions this year was on the role of chrolophyll in the survival of human species. The answers (linking chrolophyll to pheophytin, talking on the value of chrolophyll as a green pigment) show that students are excellent in memorising chemical structures and reactions but fail to place the molecules in the right place in the wider picture called Life...

University studies are in urgent need of restructuring and providing practical knowledge and not "pure" academic non-sense... Are we ready for it?

=====
είναι γνωστή η αλλεργία μου στην παπαγαλίνη...
γι'αυτό και πάντα προσπαθώ να διδάσκω πρακτικά και εκτός στεγνής ακαδημαϊκής πρακτικής.

Πριν από λίγες μέρες, στις εξετάσεις στους 3-ετείς Χημικούς...
ρώτησα

"ποιος είναι ο ρόλος της χλωροφύλλης στην επιβίωση του ανθρώπινου είδους ? "

οι απαντήσεις...από αποκαρδιωτικές (σχέση χλωροφύλλης και φαιοφυτίνης) μέχρι ...suicidal (την χρειαζόμαστε επειδή είναι χρωστική)...

to be (a teacher) or not to be ...??
that's the question...

Υ.Γ. τελικά ποιος είναι ο ρόλος του Πανεπιστημίου? να φορτώνει το μυαλό με άχρηστες γνώσεις??? και να οδηγεί στην Ανεργία "καταρτισμένους άσχετους" ??

1 comment:

Yannis Zabetakis said...

http://7dimotikonf.blogspot.gr/2013/07/blog-post_1.html