Wednesday, 2 December 2009

καταναλώνω, καταναλώνεις...ρυπαίνουμε



















o Aσωπός στο Ευρωκοινοβούλιο [Μ. Τετάρτη 2009]
============================================

έλαβα το παρακάτω σχόλιο από τον Stinger και επειδή θίγει θέματα που νομίζω πως αξίζει να τα σχολιάσουμε το αναρτώ εδώ...

------------------------------------
--------------------------------------------------
Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΚΙ ΕΜΕΙΣ

[by stinger]

Ως γνωστόν το ίδιο το ευρύτερο Κράτος είναι μέγας παραβάτης. Από τα Δημόσια Εργα μέχρι τις χωματερές και τα αστικά λύματα. Αλλοτε κλείνει τα μάτια σε περιβαλλοντικά εγκλήματα, όπως είναι οι εμπρησμοί των δασών και η άναρχη δόμηση, κι άλλοτε "ενθαρρύνει" τη ρύπανση. Ούτε κάν δασολόγιο δεν υπάρχει. Ακόμη και η νομοθεσία μας ασθμαίνει για να προφθάσει να εναρμονισθεί (με παροιμιώδεις καθυστερήσεις) με την ΕΕ.

Και φθάσαμε σήμερα, μισόν αιώνα μετά, να χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα για το περιβάλλον, να ανακαλύπτουμε επιλεκτικά ενόχους, να θέλουμε να κλείσουμε τις βιομηχανίες. "ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ";;; Μα τότε θα έπρεπε να γκρεμίσουμε και όλα τα αυθαίρετα με τις μπουλντόζες. Να σταματήσουμε τη γεωργία, αν δεν αλλάξουμε αμέσως καλλιέργειες και μεθόδους. Να βάλουμε λουκέτο στους Δήμους για τα σκουπίδια και τα λύματα. Να σταματήσουμε την κατασκευή αυτοκινητόδρομων μέχρι να βάλουμε σοβαρές περιβαλλοντικές προδιαγραφές. Να κατεβάσουμε τους διακόπτες στη ΔΕΗ και να μείνουμε χωρίς ρεύμα, μέχρι να βρούμε λύση χωρίς λιγνίτη.

Διλήμματα θα πεί κάποιος. Αναμενόμενα όμως όσο συνεχίζουμε να εθελοτυφλούμε και να μην αγγίζουμε τις αιτίες, γιατί μας πονάνε. ΑΝ ΔΕΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΘΟΥΝ ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΟΥΝ ΤΗ ΡΥΠΑΝΣΗ, ΑΥΤΗ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ.

Από τη μια η ανικανότητα της πολιτείας να οργανώσει τα πράγματα και να δώσει λύσεις στην αναπτυξιακή κατεύθυνση που η ίδια επέλεξε και επέβαλε, την ωθεί σήμερα να ψάχνει απεγνωσμένα για άλλοθι και αποδιοπομπαίους τράγους. Από την άλλη, θέματα που άλλες οργανωμένες κοινωνίες τα έχουν αντιμετωπίσει επιτυχώς εδώ και χρόνια (στα πλαίσια του συστήματος, όχι σε κάποιο ιδεατό σύμπαν), εμείς ούτε που τα ακουμπήσαμε.

Η ρύπανση είναι απλώς μέρος του ευρύτερου περιβαλλοντικού ζητήματος, που με τη σειρά του είναι μέρος της (βιώσιμης) διαχείρισης του μέλλοντός μας, το οποίο κάποια στιγμή πρέπει να το προσδιορίσουμε με θέση κι όχι μόνο με άρνηση.

-----------

izabet's comment

συμφωνώ πως το κράτος ρυπαίνει και το κράτος σκοτώνει...το έχω πει και σε ραδιόφωνα...
ποιος είναι το κράτος όμως? εγώ κι εσύ μήπως? η Λάρκο? η ΕΑΒ? τα golden - boys?
όσο για τους λόγους που δημιούργησαν την ρύπανση ...μμμ...ποιοι να είναι άραγε?
δεν έχεις απάντηση σε αυτό stringer?
μήπως είναι το πρότυπο της μη βιώσιμης ανάπτυξης που έχει ακολουθηθεί και από καπιταλιστικά και από κομμουνιστικά καθεστώτα όπου γης και ύδωρ??
μήπως φταίμε κι εμείς...όταν θέλουμε πιο γρήγορα, πιο sexy, πιο μοντέρνα προϊόντα??

διότι

Όλοι βέβαια θέλουμε δουλειές, ευημερία και ανάπτυξη. Όλοι θέλουμε γρήγορα αυτοκίνητα, σικ ρούχα, γρήγορη σύνδεση με το Διαδίκτυο. Αλλά ας αναλογιστούμε ότι και χωρίς όλα αυτά η ζωή είναι εφικτή. Χωρίς νερό όμως δεν έζησε κανείς. Τι να τα κάνουμε όλα τούτα τα υλικά αγαθά, όταν το νερό στη βρύση του σπιτιού μας είναι γεμάτο καρκίνο (εξασθενές χρώμιο) ή όταν το δάσος όπου έχουμε τρέξει ως παιδιά υπάρχει πια μόνο σε καρτ-ποστάλ; Διότι ένα δέντρο κι ένα ποτήρι νερό είναι πραγματικά ανεκτίμητα και αναντικατάστατα «ό,τι ώρα και να λένε τα Γκρίνουιτς». Και όπως είχε πει κι ένας Ινδιάνος φύλαρχος: «΄Οταν ο άνθρωπος κόψει και το τελευταίο δέντρο, τότε θα καταλάβει ότι τα λεφτά δεν τρώγονται».

Και όλοι εμείς τι μπορούμε να κάνουμε για να προσδώσουμε μια οικολογική χροιά στον καταναλωτισμό μας; Μα το πολύ απλό: Να δούμε από τα δελτία Τύπου του ΥΠΕΧΩΔΕ ποιες είναι οι εταιρείες που ρυπαίνουν και να σταματήσουμε άμεσα να αγοράζουμε τα προϊόντα τους, είτε είναι κουφώματα αλουμινίου ή ένθετα περιοδικά σε κυριακάτικες εφημερίδες. Ας προσθέσουμε λίγο οικολογικό χρώμα στις καταναλωτικές μας συνήθειες! Ας μην το κάνουμε μόνο για εμάς αλλά και για τις επόμενες γενιές, από τις οποίες έχουμε απλώς δανειστεί όλα αυτά που τα αποκαλούμε «περιβάλλον». Ισως μόνο έτσι μπορούμε να μετεξελιχθούμε σε homo consumiens ecologicus...

9 σχόλια:

eirini katsa said...

κ. Ζαμπετάκη,ανοίγετε μεγάλη συζήτηση με το σχόλιό σας και απάντησή σας στον κ.Stinger!
Το οικολογικό πρόβλημα είναι οργανικό γέννημα του καταναλωτικού προτύπου.
Ολοι μας,ο καθένας φταίει ξεχωριστά.
Επιστροφή στο μέτρο,στη λογική,η οποία έχει χαθεί προ πολλού.
Δεν είναι δυνατόν να ξοδεύουμε περισσότερα απ'όσα παράγουμε.
(Υπερ)καταναλωτισμός...
Γιατί ένα 18χρονο έχει δικό του αυτοκίνητο,τα νήπια έχουν κινητό ,γιατίο έφηβος θέλει ρούχα πανάκριβων εταιρειών...;
Ο σκλάβος όμως θα κληθεί να πληρώσει στο τέλος του μήνα.Και επίσης νομίζει ότι η τράπεζα του τα δίνει επειδή τον συμπάθησε...
Γιατί τα σκουπίδια σε κάθε σπίτι πολλαπλασιάζονται;
Γιατί έχουν μέσα το μισό φαϊ!
Μπορούμε να ζήσουμε με τα μισά ή και λιγότερα,χωρίς να μας λείπει τίποτα.
Βασική αιτία των οικολογικών προβλημάτων στον κόσμο σήμερα,είναι ότι δε βλέπουμε άμεσα τις επιπτώσεις των πράξεών μας!
Η απόσταση ανάμεσα στον καταναλωτή και το προϊόν έχει μεγαλώσει αρκετά.
Γι'αυτό πρέπει να αλλάξουν τα κυρίαρχα πρότυπα παραγωγής και κατανάλωσης.
Πρέπει εμείς οι ίδιοι να αλλάξουμε το καταναλωτικό πρότυπο στην κουλτούρα μας,στον πολιτισμό μας, στη συμπεριφορά μας,στις καθημερινές μας πράξεις!
Πραγματικά,αν έχουμε όλα τα πλούτη και τις δόξες του κόσμου,συγκεντρωμένες πάνω μας,
αλλά δεν έχουμε την υγεια μας(αφού δεν έχουμε καθαρό νερό να πιούμε και καθαρό αέρα να αναπνεύσουμε...)
τότε ποιό το νόημα της ύπαρξής μας?
Κλείνω με κάποιους στίχους του Κ.Καρυωτάκη(αν και αναφέρεται στους ποιήτές,παρ'όλα αυτά είναι σαν να απευθύνεται και σε εμάς σήμερα...
''Κι αν πειναλέοι γυρνάμε ολημερίς,
Κι αν ξενυχτούμε κάτω απ'τα γεφύρια,
επέσαμε θύματα εξιλαστήρια
του περιβάλλοντος και της εποχής''
Βροχερές καλημέρες!

fantasy said...

Σε προηγούμενη ανάρτηση τέθηκε το θέμα της παραπλάνησης που δημιουργεί το επιχείρημα της συλλογικής ευθύνης και πώς αποσείει τις ευθύνες των πραγματικών υπεύθυνων. Συμφωνώ. Δε φταίμε όλοι. Και αν φταίμε, δε φταίμε το ίδιο.

Όσο για τα "επιχειρήματα" του Stinger ως απάντηση του λέω ότι ας περιμένουμε τότε να διορθωθούν όλα, το δασολόγιο, οι φωτιές, τα σκουπίδια, τα λύματα, τα αυθαίρετα, η υπερκατανάλωση και μετά να ψέξουμε τους βιομηχάνους για να μην θεωρηθεί ότι στοχοποιούνται.

Yannis Zabetakis said...

κανείς μας δεν είναι αθώος!

ο κ. stinger δουλεύει σε μια μεταλλευτική εταιρεία [βοξίτης] και έχει μια δεδομένη οπτική.

εγώ δουλεύω στο Παν/μιο και έχω μια άλλη οπτική.

στο τέλος της μέρας όμως...δεν πρέπει να μας ενδιαφέρουν οι οπτικές μας γωνιές αλλά το συνολικό πρόβλημα...

το πιο γρήγορα, πιο φτηνά μάς τελείωσε!
αφανίζει τους πλανητικούς μας πόρους

δείτε κι αυτό...
για την μνήμη του νερού

http://www.guardian.co.uk/world/2009/dec/01/bhopal-chemical-studies-toxic-levels

Stinger said...

Με χαρά θα έβλεπα να ανοίξει μια κουβέντα για τη βιώσιμη διαχείριση του μέλλοντός μας ! Εχω όμως την αίσθηση ότι ξεπερνά αυτό εδώ το blogg, που βασικά εστιάζεται στη ρύπανση και ειδικά των τροφίμων/νερού. Για την προέλευση της ρύπανσης κ. Ζαμπετάκη που με ρωτάτε έχω πεί μια-δυό σκέψεις στο 1 και 2 προηγούμενου σχολίου. Θα επαναλάβω ότι η ρύπανση δεν εμφανίζεται με παρθενογένεση, αλλά είναι σύμπτωμα συγκεκριμένων οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών που υπαγόρευσαν και ανάλογες επιλογές. Εφόσον συμφωνούμε ότι το κράτος είναι όχι απλώς ένας από τους ρυπαντές, αλλά και "ηθικός αυτουργός", νομίζω ότι δεν μπορούμε να φιλοδοξούμε ότι θα παίξει το ρόλο του...λευκού ιππότη. Ο παραβάτης δεν μπορεί να αναχθεί σε τιμητή και τιμωρό των άλλων παραβατών, αν μη τι άλλο είναι ολίγον οξύμωρο. Ο ορισμός του κράτους θα πάει την κουβέντα ακόμη μακρύτερα. Εν πάσει περιπτώσει το κράτος δεν εκφράζει απόλυτα τα συμφέροντα της μιάς ή της άλλης κοινωνικής ομάδας, έχει και τη δική του αυτόνομη δυναμική.

Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, το κράτος αφού καρπώθηκε (καρπωθήκαμε αν θέλετε και μας βόλευε) τα οφέλη της ανάπτυξης και διογκώθηκε και το ίδιο σαν δεινόσαυρος, πέταξε στο τέλος το μπαλάκι του περιβαλλοντικού ελέγχου στην περιφέρεια. Στα πλαίσια της (επιλεκτικής και όχι επί της ουσίας) "αποκέντρωσης". Την τοπική αυτοδιοίκηση βέβαια ποτέ δεν την ενίσχυσε με τους απαιτούμενους πόρους (κι αυτή στη ζητιανιά είναι). Εκ των υστέρων δε και εκ του ασφαλούς, το κράτος στέλνει και τους επιθεωρητές να ρίχνουν και τα πρόστιμα (στους άλλους βέβαια, όχι στον εαυτό του) και όντας ο ωραίος της ιστορίας, νίπτει τας χείρας του...

Stinger said...

(συνέχεια)
Η ένσταση είναι και στην ανάδειξη των ρυπαντών. ΟΙ ΡΥΠΑΝΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΟΙ. ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ Η "ΚΑΚΗ" ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ. Δεν μπορεί να υποστηρίζεται ότι όλη η ρύπανση της Ελλάδας προέρχεται από τη ΔΕΗ, τη ΛΑΡΚΟ, το Αλουμίνιο και όση τέλος πάντων από τη βιομηχανία μας απέμεινε, μετά από χρόνια διαρκούς αποβιομηχάνισης και απαξίωσής της. Απλώς στρουθοκαμηλίζουμε γιατί δεν έχουμε τα κότσια να ομολογήσουμε τι συμβαίνει.

Συμφωνώ ότι μια συνεπής προσωπική στάση ζωής, είναι ζητούμενο για τον καθένα μας. Ενα μπουκοτάζ των προιόντων των βιομηχανικών ρυπαντών από συνειδητοποιημένους καταναλωτές και ο περιορισμός της άκριτης κατανάλωσης στον "ανεπτυγμένο" κόσμο μας που είδα επίσης να προτείνεται, είναι τέτοια παραδείγματα. Οσον αφορά όμως τη χρήση της λίστας των περιβαλλοντικών προστίμων που καταλαβαίνω ότι προτείνετε για ταυτοποίηση των ρυπαντών, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι στο 90 % των περιπτώσεων τα δικαστήρια δικαιώνουν τους προσφεύγοντες και ΑΚΥΡΩΝΟΥΝ τα πρόστιμα. Θάλεγε κανείς ότι κάτι σημαίνει αυτό. Από την άλλη, διερωτώμαι αν και πώς θα μπουκοτάρουμε και άλλους ρυπαντές. Να μην αγοράζουμε δηλαδή τα αγροτικά μας προιόντα που είναι τίγκα στα λιπάσματα και φυτοφάρμακα; Να μην χρησιμοποιούμε ρεύμα από τη ΔΕΗ; Και τι θα γίνει με τους Δήμους και το ίδιο το Κράτος;

Θα επαναλάβω ότι το ζητούμενο είναι να υπάρξει κάποια στιγμή ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ ΑΡΝΗΣΗ, αλλά και ΣΥΝΘΕΣΗ. Η οποία θα είναι θέση για το μέλλον. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε για να αντιμετωπίσουμε τα συμπτώματα, δηλ. τη ρύπανση. Μέχρι στιγμής δεν το έχω δεί αυτό κι αυτή είναι και η μόνιμη ένστασή μου.

Yannis Zabetakis said...

@stinger

η σύνθεση θα γίνει την Παρασκευή

http://www.zabetakis.net/?p=1910

Anonymous said...

για την Λάρκο

http://biozein.blogspot.com/2009/12/blog-post.html

Yannis Zabetakis said...

@stinger

κάνετε λάθος αν νομίζετε ότι αυτό το ταπεινό ιστολογιάκι εστιάζεται μόνο σε θέματα ρύπανσης.

το ταπεινό τούτο βλογκ είναι Ολυμπιακός και ...ασθενής!

αφού είσαι ασθένεια...Ολυμπιακέ...

και ως ασθενής...είναι φίλος των πτωχών και των αδυνάτων...
όπως όλων των ανθρώπων που τρώνε στη μάπα την ρύπανση της Λάρκο αλλά ο Δήμας δεν ξέρει ...κάτι...

http://www.servitoros.gr/news/view.php/26111/

Επίτροπε [πρώην] ...θέλω να δω τι θα μας πεις την Παρασκευή...

οι ΑΛΛΟΙ said...

κατω το πληκτρολογιο απο τον stinger διοτι εχει δικιο σε πολλα θεματα
http://kontodespoti.blogspot.com